29. etappe – Fremme i Sturgeon Falls

21,2 mil kjennes på en sliten kropp. Utrolig hva en kan hente frem av reserver. Sitter i hue som jeg pleier å si.

Der jeg lå i natt var det ikke mulighet for frokost før kl 09.00, sesong åpner. Da var planen å sykle ca 5 mil for så å spise et sted. 5 mil, ingen steder, 10 mil inn i storbyen Sudbury (ca. 165 000). Nei her ville jeg ut fra all trafikk og stress, så ble det 15 mil. Nei nå må jeg ha noe å spise og drikke (kjente jeg ble sløv). Tok meg litt nøtter, sjokolade og en halv brus. Smukk… Så var jeg sprek igjen og syklet inn til dagens mål. Her slet jeg med å få et sted og være. Det første stedet sa det var fullt enda det sto ledig på skiltet og jeg så det var flere ledige rom. De ville vel ikke ha en «boms» der. Neste sted klarte de å trylle frem et enkelt rom i 2. etg og her er jeg nå. Fikk i meg en god kotelett og potit, så i morgen er jeg klar igjen.

Været: Vinden er jeg kjempefornøyd med. 8 mil totalt vindstille, 5 mil med vinden i ryggen (utrolig), 5 mil sidevind og litt motvind, vindstille siste del. Overskyet i hele dag, litt småregn på morgenen. Kjøligere i dag. Det var meldt medvind i dag så jeg satte meg et litt hårete mål. Vinden var fin, men ikke helt som meldt, kan også hende at årsaken er at veien snirkler seg rundt vann og fjell. Må innrømme at når det var 10 mil igjen så syntes jeg selv at jeg var en dust. Greit å sette seg høye mål, men behøver vel ikke være halvdød når jeg kommer i mål.

Fru Google maps prøvde å lure meg igjen. Når jeg syklet i en av disse trafikkmaskinene beordret hun meg på en sidevei med helt feil himmelretning. Nei, her gjelder det å stole på seg selv og komme seg over på rett vei, bom ca. 1 km. Du prøver deg stadig fru Google maps.

Litt gøy å se at det er skilt hvor en gjør kjøretøy oppmerksomme på vinden så de ikke velter. Har sett slike skilt før også med bilde av vogntog som velter med sideskilt utsatt for vindvær. Hvorfor har de ikke skilt med fare for syklist blåser av veien tro?

De setter opp figurer, gresskar og det er mye rart jeg ser langs veien.

Terrenget de siste dagene er ganske likt. Åpne sletter med jordbruk, opp og ned åsene, rundt omkring alle vannene og inn og ut av skogen.

Stadig folk som tuter og hilser, hyggelig. Har igjen 6 etapper nå hvis alt går etter planen. I morgen er det meldt en del motvind på dagen som bedres utover. Etappen i morgen blir på ca 10 mil.

Under bildegalleriet kan du lese litt om mot- og medvind og lese den enorme forskjellen det utgjør når du sykler.

Du nærmer deg målet med stormskritt. Har trua på deg!!

Sturgeon Falls

Mot- eller medvind?

Når det blåser rett i mot vil du oppleve at gjennomsnittsfarten går kraftig ned sammenlignet med når du sykler i medvind eller når det er vindstille. Det blir slitsomt å komme seg fremover, og humøret har en tendens til å gå ned.

Sykler du ti minutter i 12,3 m/s medvind kommer du deg 5,1 km på vei, sykler du like lenge i 12,3 m/s motvind kommer du bare 2,3 km av gårde. Det er mer enn dobbelt så langt.

Terje i motvind

Nedjusterer man vinden til 6,6 m/s, så vil man sykle 2,8 km i motvind, og 4,4 km i medvind.

Terje i medvind

Er det vindstille så kommer man seg 3,6 km.

Terje når det er vindstille
Vinden kan enten være en ordentlig dytt i ryggen, eller et slit. Foto: René Svendsen

Kilde: Fredrikstad Blad